11.11.2023 | bakeero

RECENZE: Zabiják – nejlepší film v historii Netflixu?

Režisér David Fincher bezesporu patří k mistrům svého řemesla. V r. 2020 poprvé spojil svoje síly s Netflixem a natočil snímek Mank. Pocta Hollywoodu 30. let 20. století však trpěla neduhem, který dosud nedokázal ustát žádný režisér. Netflix dává tvůrcům absolutní volnost, což ale nevede k nejlepším filmům. K těm evidentně vede pnutí mezi producenty, studiem a samotnými tvůrci. Jak tedy dopadlo Fincherovo druhé spojení se streamovacím studiem?

OBHAJOBA
K Fincherově obhajobě se sluší podotknout, že jeho seriálová spolupráce s Netflixem dopadla na výbornou. Obě série Mindhunter si Filmfanatic vychutnal a lituje, že třetí řada s největší pravděpodobností nikdy nevznikne. Show byla údajně příliš drahá a sledovanost nedokázala obhájit náklady na dokonalý retro kabát, bez kterého si Mindhunter nelze představit. Mezitím vypršely smlouvy o vzájemné spolupráci atd. Nicméně nikdy neříkej nikdy.

Zabiják beze jména v podání Michaela Fassbendera poprvé v kariéře chybuje. V Paříži nedokáže zlikvidovat svůj cíl a jak se brzy dozvídáme, také v byznysu nájemných vrahů funguje reklamace. Nikdo však nestojí o druhou šanci, takže tady se jde přímo po viníkovi neúspěchu. A když už není doma, odskákat to může jeho milá. Tím se rozjíždí spirála pomsty a jakou lepší motivaci, než tu osobní, si dokážete představit?

MEDITACE
Zabiják má takřka dvě hodiny a hodně pozvolné až meditativní tempo. Přesto jsem byl překvapen, jak rychle děj utíká. Divák se rozhodně nenudí. Fincher totiž každou scénu brousí k dokonalosti a jeho přemýšlivý zabiják trochu vystupuje ze škatulky filozofujících asasinů. Pravda, je hodně přemýšlivý, ale nikoli do hloubky. Svým rozjímáním pouze klouže po povrchu a připomíná si postupy, které ho udržují při životě. Osobně mě potěšilo, že se z téhle branže nedělá filozofující profese. Rozhodně trefnější je totiž právě poloha dobře naprogramovaného stroje bez emocí.

CESTA
K ústřední postavě si však kvůli absenci hloubky a emocí jen těžko najdete cestu. O nějakých velkých sympatiích také nemůže být řeč, jenže o to působivější je, jak se Fincherovi podařilo bez téhle identifikace udržet diváka u obrazovky. Jednak je to díky vypilované formě a hned na druhém místě díky trefné karikatuře moderního světa, kde je vše k dispozici online s dodávkou až do domu.

Rozdělení do kapitol dává u Zabijáka jeden z největších smyslů, jaký jsem kdy ve filmu viděl. Každá totiž má svůj jasný cíl a logicky předznamenává tu následující. Nic pozérského, jen další potvrzení dokonalé formy. Jedním z jejích vrcholů je i rvačka na život a na smrt, která rozhodně patří k těm nejlepším, jaké jsem za poslední roky viděl. Takže vyvěste vlajky, já totiž nemám co vytknout. Netflixu se konečně podařilo natočit skvělý film ve vlastní produkci!

7/7
Po letech opravdu skvělý film z produkce Netflixu. Možná jejich nejlepší vůbec. Dokonalá forma, až meditativní tempo, ale přesto zábava.

Zabiják / The Killer