Filmy mimo mainstream
29.01.2024 | bakeero

RECENZE: Čtverec – směšnost a irelevance moderní korektnosti

Pokud máte rádi komedie, které si utahují z pozérství, Filmfanatic vám představí jeden z moderních svatých grálů. Čtverec švédského režiséra Rubena Östlunda, jehož tvorbu rozhodně doporučuji, totiž velmi trefně kritizuje hranice moderního umění a vlastně i celé západní společnosti.

Cristian vede prestižní švédské muzeum, které zrovna připravuje odvážnou výstavu moderního konceptuálního umění. Čtverec uvnitř kterého platí pravidlo naprosté rovnosti a tolerance. Společně s kolegy a reklamními specialisty hledají v muzeu strategii, jak výstavu zviditelnit a přitáhnout k ní pozornost ve světě mediálního šumu, kde na upoutání pozornosti máte skutečně je několik málo vteřin.


KRÁDEŽ JAKO UMĚNÍ
Kromě toho Cristian zažije bizarní epizodu, během které je okraden o peněženku a mobilní telefon. Na základě sledování polohy svého telefonu a podnětů od jednoho z agilních podřízených, se rozhodne získat ukradené věci zpět. Jenže netradiční metoda spustí koloběh událostí, jež mohou mít dopad i na samotnou výstavu.

PROPICHOVÁNÍ BUBLIN
Čtverec je na první pohled především sondou do zákulisí fungování moderních galerií a zkoumání hranice toho, co je ještě umění a co už pouhá improvizace. Jenže při všímavějším zkoumání zjistíte, že si bere na paškál nejen umělce, ale celou západní společnost, která žije uvnitř bubliny, nebo chcete-li čtverce. Představuje pouze malou výseč, která se ve srovnání s okolním prostorem jeví zcela nepodstatná a se svými uměle nastavenými pravidly až směšná. Bolestivě trefné.

Kritika však nepřichází nijak prvoplánově a rozhodně není plochá. Navíc je místy až brutálně zábavná. Do jisté míry dokážeme Cristianovi i dalším figurám rozumět a mít pochopení pro jejich konání. Sledovat jak se snaží nacpat do škatulek současné korektnosti a přitom mít plná ústa třeba svobody projevu je ale jednoduše k popukání. Aktuálně není v Evropě tvůrce, který by dokázal točit trefnější satiru, než Ruben Östlund. A ten soundtrack!

5/7
Zábavný vhled do jedné bubliny a zároveň trefný výsměch korektnosti západní společnosti od mistra současné satiry.
Chris (7/7)
Od prvního pohledu jasnej macho man a bez diskuze ten největší borec z party.
Čili film, kterej se bude líbit úplně všem a bezesporu se stane klasikou.
Vin (6/7)
Sympaťák, kterej si podmaňuje davy, ale k postavení alfa samce mu přeci jen kousíček chybí. Film co vás bude skvěle bavit a rádi si ho pustíte vícekrát.
Bernardo (5/7)
Tvrdej chlapík, co si dokáže poradit v barovejch rvačkách i smrtících přestřelkách.
Poctivej film, kterej ve vás zanechá pocit příjemně strávenýho času.
Britt (4/7)
Zlatej střed party. Na oba konce stejně daleko. Jako film nemusí sednout všem,
ale pořád půjde o dobrou zábavu, navíc řemeslně dobře odvedenou.
Harry (3/7)
Prachy jsou lepší motivace, než strach o život. Jsme totiž materialisté.
Coby film už jde o slabší kousek, na kterým si ale pořád můžete najít pozitiva.
Lee (2/7)
Strach z boje, kalkul, neumětelství nebo úskoky před divákem.
Film dobrej tak na zalepení nudného a deštivého odpoledne. Jinak ztráta času.
Chico (1/7)
Loser, co neumí pořádně ani tleskat. Takovým filmům se radši vyhýbejte,
když už se to nepodařilo nám.
Vybalit popis všech hodnocení >>
RECENZE: Čtverec – směšnost a irelevance moderní korektnosti

Čtverec / The Square

Drama / Komedie

Švédsko / Německo / Francie / Dánsko, 2017, 142 min

Režie: Ruben Östlund
Scénář: Ruben Östlund
Kamera: Fredrik Wenzel
Hrají: Claes Bang, Elisabeth Moss, Dominic West, Terry Notary, Sofie Hamilton, Christopher Læssø, John Nordling, Linda Anborg, Jan Lindwall, Iman Mirbioki…

Nejčtenější články

Filmfanatic na Facebooku