28.09.2023 | bakeero

RECENZE: Iracionální muž – vyhaslý génius hledá spásu

Věřím, že filmy Woodyho Allena zná alespoň zběžně každý filmový fanda. Pokud je znáte dobře, pak vás nejspíš nemusím přesvědčovat o tom, abyste si pustili Iracionálního muže, protože jde jednoznačně o tu povedenější a atmosféričtější allenovku. Pokud však filmy svérázného newyorčana neznáte, dávám si za úkol vás na následujících řádcích přesvědčit, abyste stáli o to, seznámit se s nimi právě prostřednictvím Iracionálního muže.

HVĚZDA PROFESORSKÉHO SBORU
Uznávaný profesor filozofie Abe Lucas (Joaquin Phoenix) je ve fázi, kdy postrádá smysl života a nedokáže se z ničeho radovat. Jediným přítelem je mu alkohol. Toho si přiváží i do ospalého městečka, kde nastupuje na tamní univerzitu. K vlastnímu překvapení se tu sblíží s nadějnou studentkou Jill (Emma Stone) a děj snímku pak rozjíždí dvě roviny. Jednu očekávatelnou, klišoidní. A druhou zcela překvapivou. Iracionální.

Pokud máte rádi příběhy nepochopených géniů, se kterými není snadné vycházet, pak si vás tradičně skvělý Joaquin Phoenix omotá kolem prstu. A vlastně to udělá i v případě, že podobné typy vůbec nemusíte. Phoenix si totiž (jako obvykle) krade všechny scény pro sebe a garantuji vám, že budete mít chuť stát se jeho nejpilnějším žákem. Debaty s tímhle podivínem by totiž jednoznačně prospívaly vašemu intelektu, což je zábava.

HRANICE MORÁLKY
Allen si ve filmu zahrává s podobnými motivy jako ve Hře osudu, takže dojde na témata vyššího principu, hodnoty lidského života a morálky. Díky skvělé úvodní části, kdy nám Allen představí Phoenixovu postavu rozedraného filozofa, působí navazující zápletka zcela přirozeně, což je vzhledem k její iracionalitě jednoznačným důkazem o kvalitně odvedené filmařině.

Pokud máte odvahu vydat se na expedici do emocionální pustiny uvnitř hvězdného filozofa, který se rozhodne dát svému životu smysl prostřednictvím iracionálního činu a zároveň si troufnete polemizovat s ním o obhajitelnosti jeho jednání, nedostanete lepšího průvodce, než Woodyho Allena. Na podobnou látku musíte být nalazeni, ale až ta chvíle přijde, rozhodně sáhněte po Iracionálním muži.

6/7
Neuvěřitelně trefně vykreslená nechuť k životu. Přinese vyhaslé geniální mysli spásu iracionální čin?

Iracionální muž / Irrational Man