20.12.2018 | bakeero

RECENZE: Záhada Silver Lake – popkulturní opojení

Záhada Silver Lake už stačila posbírat nadšené ohlasy a reakce, které film přirovnávají dokonce k nejlepším kouskům samotného surrealistického guru Davida Lynche jako je třeba úchvatný Mullholand Drive. Jenže podle Filmfanatica je tahle kategorizace mylná. Záhada Silver Lake je skvělý film, ale rozhodně není z ranku Lynchových majstrštyků. Jeho místo je po boku kapánek jiných klenotů. Podle mě především Strachu a hnusu v Las Vegas nebo ještě blíže k relativně nedávné Skryté vadě.

Lynch totiž na plátně prodává hlavně mysterióznost, jež má na konci snímku (v ideálním případě) vykrystalizovat v alespoň částečně čitelný tvar. A to je hlavní rozdíl oproti Záhadě Silver Lake – ta totiž mysterióznost prodává jen na první pohled. Ve skutečnosti je to popkultura a konspirační teorie smíchané s láskou k filmovým žánrům, co za více než 2 hodiny stopáže nejvíce nakrmí duši filmového fanouška. Smysl to však nedává, tady jde prostě jen o kupení nápadů, myšlenek a popkulturních odkazů. Což není výtka, protože tady to všechno funguje na jedničku s hvězdičkou a mě to k dokonalému filmovému štěstí stačilo.

Sam (Andrew Garfield) je nečitelný flákač, kterému hrozí exekuce, ale on to příliš neřeší. Raději zevluje na balkoně a okukuje kočičky u bazénu, popřípadě stárnoucí hippiesačku na sousedním balkonu, která chodí permanentně nahoře bez. Nemá na nájem, ale zadnici si vozí v nadupaném Fordu Mustang GT – což je možná v L. A. kára vandráků, kdo ví?! K filmu tenhle paradox perfektně sedí. Když ale zmizí jeho půvabná blond sousedka, do které se zadíval, najde v sobě touhu zjistit, co se s ní stalo a pouští se do pátrání.

Tím se strhne lavina dalších bizarností, které se na sebe nabalují jak pověstná sněhová koule a diváka ženou zběsilým tempem kupředu. Ve finále je z toho jízda na pomezí drogového opojení a neonoir detektivky z paranoidní mysli konspiračního teoretika. Šifrovaná zpráva se totiž může skrývat kdekoli, mít jakoukoli podobu a směřovat nás kamkoli. I když s největší pravděpodobností to bude někam do okolí Silver Lake ;-)

Máte-li tedy rádi filmy, které doslova kupí myšlenky, popkulturní odkazy a konspirační teorie mixované s tvz. městskými legendami, Záhada Silver Lake je přesně filmem pro vás. Jistě totiž počítáte s tím, že na konci nemusíte dojít poznání, nýbrž jen obohacení ze skvotných pocitů nadšení filmovým kouzlem, které v tomto případě nemá daleko k dokonalosti.

6/7
Záhada Silver Lake je takřka bezednou studnicí nápadů, které sice nemusí dávat smysl, ale k dokonalému filmovému opojení mají sakra blízko.

Záhada Silver Lake / Under the Silver Lake

Mysteriózní / Thriller / Komedie / Krimi / Drama

USA, 2018, 139 min

Režie: David Robert Mitchell
Scénář: David Robert Mitchell
Kamera: Mike Gioulakis
Hudba: Rich Vreeland
Hrají: Andrew Garfield, Riley Keough, Riki Lindhome, Jimmi Simpson, Summer Bishil, Topher Grace, Zosia Mamet, Callie Hernandez, Patrick Fischler, Allie MacDonald, Sibongile Mlambo, Sky Elobar, Adam Bartley, Nea Dune, Rex Linn, Don McManus, John Eddins, Brian Gattas, Elizabeth Hinkler, Jackson Gann, Sydney Sweeney, Grace Van Patten…