21.01.2014 | bakeero

Recenze: Rivalové – střet dvou filozofií vedoucích k nehynoucí slávě

Film vypráví příběh o rivalitě mezi dvěma piloty formule 1; Niki Laudou a Jamesem Huntem. Ta vyvrcholila jednou tragickou událostí při velké ceně Německa v r. 1976. Vy ale vůbec nemusíte být fanoušky formulí, abyste si tohle rivalství užili. Protože i když je film „podle skutečných událostí“, je to především dobrý film, který vypráví univerzální příběh o střetu dvou odlišných charakterů.

Niki Lauda je pečlivý a chladně kalkulující profesionál, který má všechna rizika propočítaná do nejmenších detailů a poslední desetinné čárky. Oproti tomu James Hunt je živelný playboy, který riskuje jak na trati, tak v osobním životě. Něco ve stylu „žít naplno, zemřít mladý“. Ve filmu ale není ani jeden z nich vyloženým záporákem, ani vyloženým klaďasem. Jak by řekl Jára Cimrman; je to zkrátka jako ze života. Oba piloti mají vlastnosti, pro které je budete milovat, ale zároveň i ty, pro které je budete nenávidět. Váš respekt si ale získají oba dva.

Film vám totiž zporostředkuje atmosféru závodů a tohohle rizikového povolání v tak syrové podobě, jak syrová je kamera, která jakoby přímo vypadla ze sedmdesátých let. Všechno je krásně nazrněné a hrubé, takže pokud vám tenhle styl filmařiny sedí, budete se celou dobu tetelit blahem. Závody netvoří většinu stopáže, ale když už jsou na scéně, uvědomíte si, že tenkrát byly formule skutečnými rakvemi na kolech. Živit se tímhle sportem tedy mohli jedině borci, kteří přijali 30% riziko toho, že když sedají do vozu, může to být naposledy.

Při sledování filmu jsem si několikrát vzpomněl i na dokument Senna, protože ta obrazová věrnost, jaká se tvůrcům Rivalů podařila zachytit je opravdu dechberoucí – a je jedno, že Ayrton Senna jezdil až o něco dýl. Rivalové totiž samotné formuli 1 dělají stejnou reklamu, jako zmíněný výborný dokument o legendárním brazilském jezdci. Zároveň vám ale připomenou, že doba, kdy osobnost pilota byla pro úspěch stáje klíčová, je nenávratně pryč. Dnešní přetechnizované monoposty zkrátka neposkytují jezdům onu vzrušující auru, že balancují na hraně života a smrti.

6/7
Nasaďte si helmu a připravte se na dechberoucí projížďku mezi životem a smrtí. Rivalové jsou jedním z nejlepších filmů roku 2013.

Rivalové / Rush

Drama / Životopisný / Sportovní / Akční
USA / Německo / Velká Británie, 2013, 123 min

Režie: Ron Howard
Scénář: Peter Morgan
Kamera: Anthony Dod Mantle
Hudba: Hans Zimmer
Hrají: Daniel Brühl, Chris Hemsworth, Alexandra Maria Lara, Olivia Wilde, Natalie Dormer, Christian McKay, Pierfrancesco Favino, Jamie Sives, Lee Asquith-Coe, Egija Zviedre, Julian Seager, Joséphine de La Baume, Robert Cambrinus, Stephen Mangan