23.10.2013 | bakeero

Recenze: Elysium – dosavadní filmové zklamání roku

Neil Blomkamp nás v r. 2009 nadchnul svým režijním debutem District 9. Ten vypadal daleko dráž, než že se pořídil za pouhých 30 milionů dolarů. U Elysia dostal Blomkamp několikrát vyšší prostředky, ale výsledek rozhodně není tak uchvacující.

O co ve filmu jde? V budoucnosti je povrch Země zamořen chorobami a troskami lidské civilizace. Elity naší společnosti proto přesídlily na vesmírnou stanici Elysium, kde si můžou zachovat svůj životní standard a na povrchu planety nechat zbytek populace trpět. Na Elysiu nikdo nestárne (nebo alespoň o hodně pomaleji, než je tomu na Zemi) a nikdo nemůže zemřít. Všechny choroby i mechanická poškození totiž vyléči speciální technologie, která je dostupná právě a pouze na Elysiu. Tomu vládne prezident a ministryně obrany (Jodie Foster), která střeží hranice ráje se zápalem československých pohraničníků z 50. let.

Na Zemi pak v konstruční továrně na výrobu droidů, kteří střeží pořádek na povrchu planety i samotného Elysia, dře Matt Damon. Jenže co čert nechtěl, stane se mu pracovní úraz, on schytá smrtelnou dávku radiace a do pěti dnů má zemřít. Už tady vás trkne ta neohrabanost s jakou dojde k oné havárii, která Damona postihne a jak nelogicky se chová jeho nadřízený, když se k ní schyluje. Ale OK, přejdete to, nějak se nám ten děj musí rozjet.

Protože Damonovi zbývá už jen pár dní života a je k smrti zesláblý, rozhodne se přijmout kšeft pro Spidera – místního bosse rebelů, kteří se snaží nastolit sociální spravedlnost a dostat masy na Elysium. Díky tomu by všichni měli k dispozici ony zázračné léčebné technologie a na světě by bylo hnedka fajn. Nutno podotknout, že Spider je jedinou skutečně sympatickou postavou v celém filmu. Všichni ostatní mi byli víceméně ukradení a to včetně samotného Damona.

Ten v rámci mise podstoupí operaci, která z něj udělá kyborga, ale vy v celém filmu vůbec nepostřehnete, že by měl díky tomu nadlidskou sílu a tenhle upgrade mu nějak výrazně pomáhal. Tedy až na závěrečnou bitku se stejně vybaveným protovníkem, což už je ale samo o sobě tak trochu samonosné. Podobnými nelogičnostmi je bohužel protkaný celý film; hlavní hrdina se schovává za auto před létající sondou, která ho sleduje a v momentě, kdy ví, že je za autem, zústane jen nečině viset. Nepopoletí těch pár metrů navíc, aby Damona jasně viděla a potvrdila jeho totožnost. Zkrátka zústane viset ve vzduchu. Nebo když si Fosterová najme psychopatického zabijáka, aby s Damonem skoncoval, ale k celé misi ho vlastně vůbec není potřeba, protože dva stávající borci by na to se svojí übercool vojenskou lodí úplně stačili. WTF momenty se zkrátka kupí a mě z toho do skoku nebylo.

Film má výborné vizuální efekty, ale hodně dolů ho sráží šablonovitý děj a zmiňované nelogičnosti děje. Ve finále je z toho zatím největší zklamání letošní filmové sezóny.

4/7
Matt Damon se před svou smrtí vydává na cestu nastolit sociální spravedlnost. Smnrtící dávku radiace ale bohužel schytala také logika děje.

Elysium

Sci-Fi / Akční / Thriller / Drama
USA, 2013, 109 min

Režie: Neill Blomkamp
Scénář: Neill Blomkamp
Kamera: Trent Opaloch
Hrají: Matt Damon, Jodie Foster, William Fichtner, Alice Braga, Diego Luna, Michael Shanks, Carly Pope, Talisa Soto, Sharlto Copley, Wagner Moura, Faran Tahir, Ona Grauer, Terry Chen, Jose Pablo Cantillo, Catherine Lough Haggquist, Jared Keeso, Adrian Holmes, Michael Mando, Johnny Cicco, Claude Duhamel, Angelina Pratap