7 hvězdných hereček, které prorazily díky hororu: #3 Naomi Watts
Filmfanatic dnes pokračuje v seriálu o známých herečkách, které prorazily díky roli v hororu. Číslem 3 na pomyslném playlistu je Naomi Watts.
#3: Královna nářků – Naomi Watts
Bude to pravděpodobně jejím těžkým dětstvím, že po ní nezůstane jedniné prkno studia suché. Jako desetiletá se po smrti otce stěhuje s matkou z Velké Británie do Austrálie, kde také začíná její filmová kariéra. Do proudu kinematografie však vstupuje až jako plnoletá, kdy potkává svou budoucí nejlepší kamarádku a taktéž budoucí stár Nicole Kidman. Spolu si zahrají v roce 1991 v teenagerském snímku Flirtování, kde však Naomi (v té době dvaadvacetiletá) zůstává jako obrejlená šmudla ve stínu Nicol a taky samotného námětu filmu, jež kombinuje internátní drama s tématikou rasismu a předsudků.
Situace se mění už o dva roky později, kdy těsně před trvalým přesídlením do USA odvede skvělou práci ve filmu Krutý omyl, jež je kupodivu u nás stále přehlížen. Filmfanatic.cz se nebojí především všem skalním fanouškům Naomi Watts tento light thriller doporučit, protože ta si zde střihla roli nadržené studentky, která bez ostechu použije všechny své vnady ke svedení svého učitele, načež ho částečně dohnána úchylnými okolnostmi neváhá obvinit ze znásilnění, a poprvé tak propuká v hysterický pláč.
První hlavní roli ve Státech získává v roce 1996 v béčkovém hororu Kukuřičné děti: Zjevení. Jedná se sice o čtvrté pokračování série, už třetí za poslední 4 roky, ale po mizerných předchozích dvou dílech znamená změna studia a účast Naomi vítané osvěžení. Krví se nešetří, takže filmfanatic.cz je s tímto dílem už tak prachbídné série v rámci možností spokojený.
Následuje pětiletka okrajových filmů jako Hra o život, Hon na vraha, korunovaná ultrahovadinou Výtah smrti, v níž uvízne ve výtahu nikdo jiný než skupina těhotných žen. Myslím, že není nutné nic dodávat. To už se píše rok 2001 a Naomi, ač se zdálo, že se jí blýská na lepší časy, stále nemá nic jisté.
Bylo tomu totiž už před dvěma lety, kdy si ji z fotky natipoval vládce fantasmagoru David Lynch pro svůj připravovaný seriál Mulholland Dr. (1999). Při osobním castingu mu naprosto neznámá Naomi Watts učarovala, když o ní pro média prohlásil “Poznal jsem někoho s obrovským talentem, překrásnou duší a přirozenou inteligencí, tedy někoho s naplněnými předpoklady pro spoutu rozmanitých rolí.” Všichni můžeme hořce litovat, že osud Lynchovi nepřál ani v tento moment, kdy byl po pilotním díle seriál studiem zamítnut, ani o dva roky později, když už Lynch a Watts sklízeli nadšené ovace. Ty přineslo přepracování pilotu v celovečerní film, za který byl později David Lynch nominován na Oscara za nejlepší režii. Toho mu překvapivě vyfoukl v konkurenci vynikajícího Ridleyho Scotta (Černý jestřáb sestřelen) Ron Howard za Čistou duši. Nic to ovšem nemění na tom, že v Mulholland Drive (2001) Lynch nabízí modrý klíček ke dveřím reality své nejkulantnější a nejučesanější haluze. Snímek má tak dokonalou formu, kterou koření dech beroucí Naomi Watts, a z níž se právě v tento moment stává žádaná filmová celebrita se spoustou nevyužitého potenciálu.
Jím prozíravě nepohrdl v roce 2002 Gore Verbinski, toho času taktéž takřka neznámý tvůrce, když dostal za úkol zremakovat pro mimoasijský trh japonský horor Ring, vycházející z kinhy Koji Suzukiho a na domácí půdě zfilmovaný roku 1998. Souhra Naomi Watts v roli novinářky Rachel, která pátrá po původu záhadné videokazety za účelem zachránit život svůj i svého malého syna, Verbinskiho překvapivé hororové zručnosti a v neposlední řadě plíživě pomalé Zimmerovy hudby dělá z Kruhu jeden z mála děsivých hororů přelomu milénia. Filmfanatic.cz pro zajímavost dodává, že o další z toho mála se postarala o rok dříve výše zmiňovaná Nicole Kidman svým mrazivým šepotem v duchařské one girl show Ti druzí. První Kruh s sebou přináší také značnou míru kontroverze, protože je považován za vůbec první remake asijského hororu, po všech stránkách velmi úspěšný remake, což logicky startuje celý nový trend dané doby. Bohužel tento trend si ani zdaleka neudržel kvalitu svého průkopníka, takže Kruh se stal zřejmě prvním a spolu s Ajovými Zrcadly taky zatím posledním západním kouskem, který překonal originál, což se o mnoha dalších klonech nedá. Jako příklady filmfanatic.cz uvádí Nenávist, Clonu, Zmeškaný hovor, Oko, Nezvanou. Zbývá ještě pro úplnost zmínit, že Kruh se v obou verzích dočkal druhého pokračování, které se snaží (americká i za účasti Naomi Watts) navazovat na film první, bohužel o nějaké nezbytečnosti může být řeč jen stěží. To se ovšem nutně nemusí týkat připravovaného čistě amerického prequelu Rings, který slibuje objasnění smrti Samary a jejích pomstychtívých pohnutek. Výsledek se dozvíme už za pár měsíců, kdy Rings dorazí i do českých kin (premiéra 12. listopadu 2015), avšak to vše už bez Naomi Watts.
Rok po estrádě vyděšených výrazů, které naznačovaly, že by se v Naomi ani slzy nedořezal, přijala nabídku Alejandra Gonzáleze Iñárritu na účast v těžkotonážním, depresivním a pro diváka naprosto devastujícím dramatu 21 gramů. Z názvu by se dal mylně odtušit námět víkendové kokainové jízdy, jenže Iňárritu předkládá naporcovaný příběh zármutku, pokraje smrti a pomsty, ve kterém nekonečný pesimismus graduje díky ultimátním hereckým výkonům Naomi Watts, Seana Penna a Benicia del Tora. Toto tvrzení dokládají dvě nevyužité nominace na Oscara pro Naomi a del Tora za realistické prezentování charakterů a hutných emocí jejich postav.
Těžko pochopitelný mindfuck thriller Marca Fostera Hranice života z roku 2005 sice obstál výkony ačkových herců (Watts, McGregor, Gosling), neobstál však u diváků, a stal se finančním propadákem. Filmfanatic.cz ale neváhá tuto halucinogenní pilulku doporučit všem, co se rádi při a po sledování filmů škárbou na šišce.
Spoluprací s dalšími dvěma režisérskými pološílenci strávila Naomi rok 2007. Prvním z nich nebyl nikdo jiný než David Cronenberg, zvaný též jako “the King of Venereal Horror”. Hororový fanoušek může sice litovat, že Východní přísliby mají s tímto alteregem společnou možná tak akorát profesi hlavní hrdinky (porodní asistentka), ale i když Cronenberg předkládá divákům po Dějinách násilí už svůj v řadě druhý áčkově obsazený snímek bez jediného oplzlého úletu, výsledný koktejl krimi-thrilleru s britskou gangsterkou je exluzivní.
Druhým z nich byl pionýr rakouského exploitationu Michael Haneke. Ten v roce 1997 natočil kontroverzní snímek Funny Games, který by se dnes dal definovat jako exploitační home invasion thriller a který se sám Haneke rozhodl o 10 let později přepracovat pro americké obecenstvo pod názvem Funny Games USA. Sadistický a znechucující příběh, jehož účel sám Haneke objasnil jako “kritiku násilí v médiích”, filmfanatic.cz vyhlašuje spolu s Eden Lake (omlouvám se, nesnáším dementní český překlad Jezero smrti) a Americkým zločinem za trojku generátorů pobouření a čistého hněvu, mající pouze jednu zaručenou vlastnost – podělat divákovi celý den. K tomu ve Funny Games USA přispívá měrou vrchovatou i Naomi Watts, která se zde dostala na svou vytříbenou parketku, jelikož bulí už od 20. minuty až do samého konce, za což její postava dostane v závěru milosrdně doplnit tekutin, a ona samotná se tímto výkonem korunuje Královnou nářků.
Po sedmi letech se Naomi před kamerou setkává opět s Evanem McGregorem. A setkávají se proto, aby se strastiplně hledali ve snímku Nic nás nerozdělí. Juan Antonio Bayona, režisér výborného Sirotčince a režisér připravovaného pokračování úspěšné zombárny Světová válka Z, si je vybral do rolí rodičů mladé rodiny, která tráví Vánoce osudného roku 2004 na slunných plážích thajského pobřeží, jež nemilosrdně srovná se zemí mohutná vlna tsumani. Filmfanatic.cz tento katastrofický snímek doporučuje kvůli dechberoucí a mráz po zádech vyvolávající tsunami, ovšem účelová melodramatičnost pointy je ve vztahu k dvou stovkám tisíců obětí této tragické události malinko nepatřičná. To ale nemění nic na tom, že obsazení Naomi Watts do citové vydíračky podobného rázu bylo snad neoddiskutovatelnou povinností, kterou ona sama neohroženě přetavila v bohužel již druhou nevyužitou nominaci na cenu Akademie za nejlepší ženský výkon v hlavní roli, když si vytouženého Oscara odnesla Jennifer Lawrence za roli v Terapii láskou.
Dost bylo slz, řečeno toho bylo dost, takže schovat šnuptychle, přístě navážeme na Naomi Kruhem 2 a tam přítomným “štěkem” Mary Elizabeth Winstead.
Článek přichystal S. Quentin QUALE